To już mój ostatni odcinek na temat NBO. Te kilka felietonów jest wynikiem 2 czy 3 letniej obserwacji wprowadzania i realizacji budżetów obywatelskich w innych miastach. Powoli wykluwa się standard, pojawiają się opracowania podsumowujące doświadczenia z innych miast.
Zbiorę w tym miejscu całość, może w postaci „mapy drogowej” (choć brzmi to za szumnie).
rok 2015
- wypracowanie uchwały i regulaminu
- tak jak pisałem to powinno się odbyć w zgodzie ze wszystkimi siłami politycznymi w naszej gminie, albo może się zdarzyć tak jak w Grodzisku, że to sam burmistrz weźmie na siebie rolę twórcy uchwały i jak “dobry ojciec” łagodnie wprowadzi uchwałę. Mało prawdopodobne.
- Nie ma z tym szczególnego pośpiechu. Można to zrobić na jesień, a przyjąć ostatecznie nawet w lutym. Przy czym może się okazać, że na jesień rozpoczną się budżetowe “przeciąganie liny” i nici z konsensusu.
- w tymże roku warto pomyśleć o aplikacji do rejestracji głosujących i do głosowania na pomysłami
rok 2016
- zgłaszanie pomysłów powinno rozpocząć się wczesną wiosną, może 1 marca 2016 do 30 kwietnia 2016. Dwa miesiące na konsultacje, przygotowanie dobrych wniosków do budżetu w porozumieniu z urzędnikami – to wystarczający czas
- maj 2016 można by przeznaczyć na analizę propozycji, ich weryfikację, ewentualne pomprawki czy też łączenie projektów (za zgodą zgłaszających) w jedną wspólną propozycję
- głosowanie mogłoby się odbyć w terminie od 4 czerwca do 19 czerwca 2016. W tym czasie można przeprowadzić agitację za tym czy owym pomysłem. Dlaczego czerwiec? Wyniki głosowania powinny być zgłoszone do budżetu do 15 września, a więc głosowanie musi się odbyć wystarczająco wcześniej. Wakacje to nie jest dobry termin na głosowanie, dlatego uważam, że dwa pierwsze tygodnie czerwca to dobry termin.
- później liczenie głosów ok 2 tygodnie i ogłoszenie wyników ok. 1 lipca to da czas burmistrzowi spokojnie przygotowanie budżetu
I to chyba koniec tych “felietonów” poświęconych NBO.