Powrócę jeszcze do kampanii samorządowej 2010. Dla uzupełnienia tego wpis warto przejrzeć wpis poprzedzający, jako wprowadzenie.
Finansowanie wyborów ciekawi mnie z dwóch powodów: odsłania nieco kulisy lokalnej polityki i przez to staje się bardziej przejrzysta oraz pozwala się zorientować ile może kosztować jakakolwiek kampania społeczna.
(Jest to stary wpis z Forum)
Poprosiłem cztery komitety o dostarczenie sprawozdań finansowych: „Inicjatywę”, Przyjazny Samorząd, PO i Samorządni. Trzy pierwsze komitety dostarczyły praktycznie od razu, natomiast na klub Samorządnych czekałem prawie dwa miesiące i nie doczekałem się. Wydaje się to dziwne jeżeli weźmie się pod uwagę, że to klub Samorządnych walczył o nagrywanie i odtwarzanie sesji, a zatem powinien być również zainteresowany przejrzystością swoich działań, skoro wymaga to od innych. Trudno, może innym razem.
Postanowiłem zatem opisać to co uzyskałem. Jeżeli poniższy tekst nie jest zgodny z prawdą proszę o sprostowanie.
Najbardziej interesowało mnie finansowanie dwóch komitetów, które startowały wyłącznie w naszej gminie (Inicjatywa i Przyjazny Samorząd), ponieważ najłatwiej je porównać. Limit wydatków wynosił 33 416,50 zł (21 000,00 +12 416,50).
Inicjatywa: 16 350,00. W przypadku tego ugrupowania wpłat dokonało 35 osób przeważnie po 500 zł (ale także mniejsze kwoty) przeważnie kandydaci startujący z list tego ugrupowania.
w tym
Ogłoszenia prasowe: 4069,92
ogłoszenia TV: 146,40
plakaty : 801,54
ulotki, plakietki, reklamówki itp. : 8 559,52
Dystrybucja ulotek przez Pocztę 831,60
Rozwieszanie plakatów i ich sprzątanie po wyborach 1300,00
Opłata za umieszczenie plakatów na budynkach i budowlach 300,00
czyli 1 głos (w sumie 2579 głosów) w wyborach do Rady kosztował 6,34 zł, a wprowadzenie jednego radnego (jest 7 radnych) 2335,71zł
Przyjazny Samorząd: 3791,25zł. Wpłaciło 5 osób i nie byli to kandydaci na Radnych.
w tym
Ogłoszenia prasowe: 1793,40
ogłoszenia TV: 186,60
plakaty : 488,00
ulotki, plakietki, reklamówki itp. : 500,00
inne (np. druki bezadresowe) 785,28
czyli 1 głos (w sumie 1020 głosów) w wyborach do Rady kosztował 16,03 zł, a wprowadzenie jednego radnego (jest 2 radnych) 1895,63 zł
PO wystawiało kandydatów w powiecie i innych gminach jest trudno rozdzielić koszty tylko i wyłącznie z naszej gminy, więc koszty kampanii są podane szacunkowo w gminie można przyjąć proporcjonalnie 19/50* 8368,00 = 3179,00
Z list PO startowało 50 osób w tym 1 kandydatka na burmistrza Nowego Tomyśla. Do rady Miejskiej Nowego Tomyśla: 19 osób, Lwówka 1, do Rady Powiatu 29 osób we wszystkich 4 okręgach. Uzyskano 3 mandaty w Radzie Powiatu oraz 4 w gminie Nowy Tomyśl, 1 w Lwówku. Wpłaty zebrano wśród kandydatów.
Koszty: 8368,00
w tym
ogłoszenia prasowe 3172,00
TV Zbąszyń, Nowy Tomyśl 366,00
strona internetowa 400,00
Plakaty 3893,00
czyli 1 głos (w sumie 6371 głosów w skali powiatu i dwóch gmin) w wyborach do Rady kosztował 1,31 zł, a wprowadzenie jednego radnego (jest 8 radnych) 1046 zł
Z działań, które najbardziej zapadły mi w pamięci banery i plakaty na słupach oświetleniowych zawieszone przez „Przyjazny Samorząd”. Wydawało mi się to bardzo skutecznym działaniem i stosunkowo niedrogim. Znakomitym i zawierającym dużo treści była książeczka dostarczana pocztę i dwukrotnie jako dodatek do „Dzień po dniu” oraz tzw. „potykacze” ustawione na dwa dni przed I turą na ulicy Mickiewicza i koło kościoła na Chopina. Innym ciekawym posunięciem były samochody oklejone plakatami. Kampania „Samorządnych” wydawała mi się najbardziej „plakatowa”, najbardziej rzucała się w oczy duża ilością plakatów. Ja miałem przynajmniej takie wrażenie. W całej kampanii zabrakło mi natomiast spotkań z kandydatami na Radnych. Ja przynajmniej nie pamiętam żadnego. Cała kampania skupiła się raczej na kandydatach na stanowisko burmistrza. Trzeba też zauważyć pierwsze próby wykorzystania Internetu do kampanii i to raczej sprowokowane przez NFNT.